Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Ciechanowie została wyróżniona możliwością udziału w seminarium organizowanym przez Agencję Narodową Cypru ds. Erasmus+. Nasz przedstawiciel jako jeden z trojga Polaków uczestniczył w seminarium, w którym wzięło udział ponad 60 uczestników z całej Europy.
Seminarium miało na celu omówienie problematyki luki kompetencyjnej pomiędzy sektorem edukacji a przemysłem, z naciskiem na współpracę między instytucjami szkolnictwa wyższego, kształceniem zawodowym (VET) a rynkiem pracy i odbywało się w dniach 3-5 grudnia 2024 w Limassol na Cyprze. PANS reprezentował Sylwester Czaplicki - Kierownik Działu Nauki i Współpracy Międzynarodowej.
Główne cele seminarium obejmowały badanie roli instytucji szkolnictwa wyższego (poziomy 5 i 6) w kontekście współpracy z edukacją zawodową i rynkiem pracy, aby zniwelować różnice między umiejętnościami wymaganymi przez pracodawców a tymi posiadanymi przez absolwentów oraz wzmacnianie współpracy między dostawcami edukacji zawodowej, uczelniami wyższymi a przedstawicielami przemysłu, promując partnerstwa i inicjatywy zmierzające do lepszego dopasowania umiejętności do potrzeb rynku pracy. Ważnym celem seminarium było również zbadanie roli programu Erasmus+ w wspieraniu działań na rzecz zmniejszenia luki między wynikami edukacyjnymi a wymaganiami dynamicznie rozwijającego się rynku pracy a także możliwość nawiązania współpracy między uczelniami i szkołami zawodowymi.
Seminarium było również szansą na nawiązanie konkretnej współpracy z przedstawicielami uczelni europejskich. Efekty tzw. networkingu już niebawem będą widoczne w PANS w postaci konkretnych umów i wspólnych projektów.
Podczas seminarium omówiono aktualne wyzwania, które wynikają z rosnącego rozbieżności między umiejętnościami zdobywanymi przez absolwentów a wymaganiami pracodawców. Szybki rozwój technologii oraz zmieniające się potrzeby przemysłu sprawiają, że tradycyjne programy nauczania często nie nadążają za wymaganiami rynku pracy. W efekcie absolwenci borykają się z trudnościami w znalezieniu pracy, a pracodawcy mają problem ze znalezieniem odpowiednio wykwalifikowanych pracowników do wypełnienia wyspecjalizowanych ról.
Seminarium stało się okazją do wymiany doświadczeń i najlepszych praktyk w zakresie współpracy sektora edukacji z przemysłem. Dyskutowano o znaczeniu innowacyjnych podejść do projektowania programów nauczania, tworzenia partnerstw między środowiskiem akademickim a sektorem przemysłowym oraz o konieczności stałego dialogu i informacji zwrotnej między edukatorami a pracodawcami. Omówiono także znaczenie programów, takich jak Erasmus+, które wspierają mobilność i wymianę doświadczeń między instytucjami edukacyjnymi i rynkiem pracy w kontekście kształtowania bardziej elastycznego i dobrze przygotowanego rynku pracy.
Seminarium stanowiło cenne źródło wiedzy na temat działań mających na celu zbliżenie edukacji i rynku pracy, a także rozwiązywania wyzwań związanych z luką kompetencyjną, co jest kluczowe dla wzrostu gospodarczego i dostosowania systemów edukacyjnych do zmieniających się potrzeb rynku pracy.