W MCSM realizowane są zajęcia, zgodnie z rekomendacjami Krajowej Rady Akredytacyjnej Szkół Pielęgniarek i Położnych zawartymi w Uchwale 103/IV/2017
„w sprawie realizacji zajęć dydaktycznych w Centrum Symulacji Medycznej – wielo - i monoprofilowych na kierunku pielęgniarstwo i kierunku położnictwo”.
Kształcenie studenta kierunku pielęgniarstwo w Monoprofilowym Centrum Symulacji Medycznej zakłada nauczanie oparte o bazę realistycznych scenariuszy, w odpowiednio wyposażonych salach. Pozwala na przekazywanie wiedzy i zdobywanie umiejętności niezbędnych w pracy pielęgniarki/ pielęgniarza. Ponadto, nauczy, rozwija i doskonali umiejętności komunikacyjne, pracy w grupie, zachowując przy tym bezpieczeństwo pacjentów. Symulowane środowisko umożliwia wielokrotne powtarzanie procedur tak często, jak jest to konieczne, aby w końcu osiągnąć określony efekt kształcenia.
W MCSM istnieje możliwość symulowania rzadkich lub nietypowych przypadków klinicznych, których studenci mogą nie doświadczyć na zajęciach praktycznych czy praktykach zawodowych. Zajęcia z wykorzystaniem symulatorów i trenażerów zredukują ograniczenia natury etyczno- prawnej, tj. konieczność uzyskania zgody pacjenta na przeprowadzenie badania przez studenta oraz dotychczasowy brak możliwości wykonywania przez uczących się czynności manualnych na pacjencie.
Zgodnie z Programem Kształcenia kierunku Pielęgniarstwo PANS im. Ignacego Mościckiego w Ciechanowie kształcenie praktyczne studenta warunkach naturalnych poprzedzone jest kształtowaniem umiejętności w warunkach symulowanych podczas zajęć w Monoprofilowym Centrum Symulacji Medycznej. Zajęcia praktyczne w Monoprofilowym Centrum Symulacji Medycznej realizowane są pod kierunkiem i bezpośrednią opieką nauczyciela akademickiego.
Podstawowe zadania realizowane w MCSM to:
- nauka i doskonalenie umiejętności miękkich: planowanie i przewidywanie rozwoju sytuacji, podejmowanie właściwych decyzji, komunikacja werbalna i pozawerbalna z pacjentem jego rodziną oraz zespołem wielospecjalistycznym, przydzielanie zapobieganie zdarzeniom niepożądanym,
- nauka i doskonalenie prowadzenia procesu diagnostyczno-terapeutycznego z wykorzystaniem symulowanych scenariuszy klinicznych w warunkach przypominających oddział szpitalny z wykorzystaniem zaawansowanego symulatora pacjenta bądź pacjenta standaryzowanego,
- nauka umiejętności technicznych z wykorzystaniem trenażerów prostych
i zaawansowanych, np. cewnikowanie pęcherza moczowego, uzyskiwanie dostępów do naczyniowych, symulacja laparoskopii, - nauka umiejętności technicznych z udziałem pacjentów standaryzowanych,
np. zbieranie wywiadu, badanie fizykalne, komunikacja z pacjentem i jego rodziną.
Przedmioty realizowane w MCSM:
- Podstawy pielęgniarstwa – pracownia umiejętności pielęgniarskich
- Badanie fizykalne
- Podstawy ratownictwa medycznego
- Pielęgniarstwo w zagrożeniu życia
- Zajęcia praktyczne z przedmiotów: pielęgniarstwo pediatryczne, pielęgniarstwo chirurgiczne, pielęgniarstwo internistyczne, pielęgniarstwo geriatryczne, pielęgniarstwo neurologiczne, pielęgniarstwo w zagrożeniu życia, pielęgniarstwo ginekologiczno – położnicze, podstawowa opieka zdrowotna, promocja zdrowia.
Przedmioty realizowane w MCSM na kierunku pielęgniarstwo II stopnia:
- Symulacja medycznej w praktyce pielęgniarskiej
- Niewydolność oddechowa
- OEiTwCHP: Rany przewlekłe i przetoki
- OEiTwCHP: Choroba nowotworowa
- Zburzenia rytmu serca
- Tlenoterapia ciągła i wentylacja mechaniczna