Edytuj nagłówek
Dla osób z niepełnosprawnością

Wsparcie edukacyjne to działanie ukierunkowane na dostosowanie sposobu organizacji i właściwej realizacji procesu dydaktycznego studentów ze względu na ich stan zdrowia, przy jednoczesnym utrzymaniu obowiązujących standardów kształcenia. Wsparcie to angażuje bezpośredni proces dydaktyczny na styku student - nauczyciel akademicki ale także odnosi się do likwidacji barier fizycznych.

  1. Indywidualizacja – adaptacja w procesie studiowania stacjonarnego lub zdalnego z uwzględnieniem indywidualnych potrzeb edukacyjnych wynikających ze specyfiki stanu zdrowia oraz specyfiki przedmiotu nauczania.
  2. Podmiotowość – uwzględnianie autonomii osoby z niepełnosprawnością i jej możliwości.
  3. Rozwój potencjału studenta – dobór adaptacji w związku ze studiowaniem na danym kierunku studiów – oznacza dobór takich adaptacji, które pozwalałyby studentowi nabywać wiedzę/umiejętności lub je rozwijać.
  4. Racjonalność dostosowania – proponowanie adaptacji racjonalnych dla danej jednostki skutecznie wyrównujących szansę edukacyjną osoby z niepełnosprawnością.
  5. Utrzymywanie standardu studiowania – dostosowanie sposobu dotarcia do studenta z niepełnosprawnością, oraz utrzymanie kryteriów merytorycznych obowiązujących wszystkich studentów danego kierunku.
  6. Adaptacje najbliższe standardowemu przebiegowi zajęć – takie, które nie mają charakteru przywilejów dla osób z niepełnosprawnością ale uwzględniają ich szansę w dostępie do przekazywanych wiadomości i kształtowaniu umiejętności praktycznych.

Równe prawa i obowiązki – dbałość o realizowanie równych praw dla osób z niepełnosprawnością ale także dzięki zapewnieniu tych praw egzekwowanie wypełniania obowiązków studenckich i wymagań na tym samym poziomie jak w przypadku innych studentów. Powyższe zasady mają zastosowanie w odniesieniu do studentów o różnych potrzebach edukacyjnych.
Ponadto Uczelnia stara się zapewnić dostępność poprzez niwelowanie barier komunikacyjnych, technologicznych poprzez dostosowanie narzędzi technicznych a także stosowanie osobistego asystenta osoby niepełnosprawnej. Wsparcia te powinny dać osobie z niepełnosprawnością możliwość rozwijania swojego osobistego potencjału i uzyskania wyższego wykształcenia.