Wyjazd naukowy studentów Wydziału Inżynierii PWSZ 
do Niemiec w ramach stypendium DAAD

Grupa studentów IV roku Wydziału Inżynierii w dniach 16-24 październik 2011r. odwiedziła cztery szkoły wyższe w czterech niemieckich miastach (Berlin, Magdeburg, Leipzig, Dresden), gdzie mogła brać udział w wykładach i praktycznych ćwiczeniach oraz zobaczyć pracę niemieckich kolegów w nowocześnie wyposażonych laboratoriach. Jednym z punktów programu była również wizyta w oczyszczalni ścieków w Schönebeck koło Magdeburga. 

Wyjazd zaplanowała i zorganizowała lektorka języka niemieckiego p. Agnieszka Mikołajczak, która uważa, że czysta teoria w nauce języka obcego nie poparta praktycznymi ćwiczeniami nie przynosi efektów i osłabia motywację studenta. Dlatego też pani Mikołajczak zaczęła ubiegać się o stypendium akademickie, przyznawane przez DAAD - Deutscher Akademischer Austausch Dienst ( Niemiecka Centrala Wymiany Akademickiej).

DAAD jest stowarzyszeniem niemieckich szkół wyższych i związków studenckich, założonym w 1925 roku. Centralna siedziba DAAD mieści się w Bonn, natomiast na całym świecie działa szereg przedstawicielstw między innymi też w Warszawie. Głównym zadaniem DAAD jest reprezentowanie niemieckich uczelni za granicą i wspieranie międzynarodowej wymiany akademickiej.

Przygotowanie wniosku i całego projektu zajęło dość dużo czasu, ale opłacało się. W czerwcu Zespół Lektorów PWSZ został oficjalnie poinformowany o przyznaniu stypendium. Można było dopracować szczegóły.

Oprócz części naukowej studenci zwiedzali muzea techniczne i miejsca historyczne Niemiec. Mieli również okazję podpatrzenia życia akademickiego w niemieckich uczelniach, a także została przybliżona im kultura Niemiec.

Całe przedsięwzięcie zostało pozytywnie odebrane przez uczestników wyprawy naukowej. Byli zafascynowani organizacją wyjazdu "przyjemne z pożytecznym", ogromne wrażenie wywarły nowocześnie wyposażone laboratoria, którymi dysponują niemieckie uczelnie techniczne, a także duża przychylność, wysoka tolerancja na inne narodowości i kultury, serdeczna gościnność i życzliwość mieszkańców Niemiec.

Wypowiedzi uczestników naukowego wyjazdu:

"Nie widziałem tak dobrze wyposażonych laboratoriów. Zaskakująca też była otwartość na pokazanie nam jak największej ilości rzeczy i zapał oprowadzających nas laborantów. Niemcy są zdecydowanie bardziej otwarci i wyluzowani niż wcześniej myślałem. W trakcie pobytu tutaj i konieczność obcowania na co dzień z językiem niemieckim, można sobie uświadomić, jak ważne są języki obce i ich znajomość. Na migi niewiele da się załatwić". 
(Piotr G., IV rok, sem. VII - Wydział Inżynierii)

"Na pierwszy rzut oka, szkoły niemieckie wyglądały tak samo jak polskie, jednak po odwiedzeniu laboratoriów i sal wykładowych zostałam zaskoczona. Duże laboratoria, w których student może wszystko dotknąć są dla niego dobrą praktyką jaka jest potrzebna w przyszłości w wykonywanym zawodzie. Dużą zaletą niemieckiego szkolnictwa jest duży nacisk na praktykę zawodu a nie na samą teorię. Języki obce są dobrą inwestycją dla nas młodych". 
(Monika G., IV rok, sem. VII - Wydział Inżynierii)

"Ogromnie zaskoczyło mnie wyposażenie, którym dysponują laboratoria. Są to całe systemy oparte na najnowszych technologiach. Znajomość języków obcych to podstawa". 
(Marcin Ż., IV rok, sem. VII - Wydział Inżynierii)

"Największym zaskoczeniem było wyposażenie szkół. Niemieccy studenci łączą praktykę z teorią. Języki obce powinny być uczone od najmłodszych lat, dobra znajomość języków pozwala zdobyć wiedzę, poznawać świat i otworzyć się na innych ludzi". 
(Paulina Ś., IV rok, sem. VII - Wydział Inżynierii)

"Największym zaskoczeniem było dla mnie to, że w Niemczech kładzie się tak duży nacisk na praktykę, która stanowi 90% całego nauczania. Również chęć i sympatia wykładowców tamtych szkół była miłą niespodzianką. Dla mnie nauka języków obcych jest bardzo ważna. Polecam każdemu naukę języka obcego. Polska należy do Unii Europejskiej więc mamy dużo więcej możliwości do pracy i mieszkania w innym kraju". 
(Karolina K., IV rok, sem. VII - Wydział Inżynierii)

"Największym zaskoczeniem była otwartość uczelni na zagranicznych studentów oraz liczne namowy oraz zachęty do podjęcia studiów na niemieckich uczelniach". 
(Hubert P., IV rok, sem. VII - Wydział Inżynierii)

"System edukacji w Niemczech ku mojemu zaskoczeniu oparty jest na praktyce. Laboratoria są wyposażone w sprzęty, z których później absolwenci korzystają w pracy zawodowej. Co więcej laboratoria wyposażane są często przez firmy, w których absolwenci znajdują zatrudnienie. Musimy kłaść większy nacisk na uczenie się języka". 
(Alina W., IV rok, sem. VII - Wydział Inżynierii)

"W wizytowanych szkołach bardzo podobało mi się wyposażenie laboratoriów, organizacja okresu studiowania i przygotowanie się do naszej wizyty. Wykładowcy z niemieckich szkół zapraszali nas do kontynuacji nauki w ich szkołach". 
(Bartosz D., IV rok,- sem. VII Wydział Inżynierii)

"Zaskoczeniem w odwiedzanych szkołach były profesjonalnie przygotowane pracownie laboratoryjne. Niemcy są bardzo uprzejmym i tolerancyjnym społeczeństwem". 
(Joanna O., IV rok, sem. VII - Wydział Inżynierii)

"Byłam pod wrażeniem ilości urządzeń, na których studenci mogą pracować w laboratoriach. Niemcy to gościnny i miły naród. Uważam, że nauka języków jest bardzo ważna i że warto studiować poza granicami naszego kraju". 
(Malwina H., IV rok, sem. VII - Wydział Inżynierii)

Agnieszka Mikołajczak