Studia na tym kierunku, umożliwiają zdobycie pogłębionej wiedzy z zakresu pedagogiki, dydaktyki i metodyki przedszkolnej i wczesnoszkolnej, wspartej wiedzą z zakresu psychologii, socjologii, filozofii, etyki, niezbędnej dla rozumienia procesów rozwoju, socjalizacji, wychowania, nauczania/uczenia się. Kształtują praktyczną umiejętność wykorzystywania jej w procesie organizacji pracy dydaktycznej, wychowawczej, opiekuńczej, w tym praktyczną umiejętność diagnozy i interpretacji indywidualnych kompetencji dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym oraz przygotowania i realizacji programu nauczania, wspomagającego rozwój poznawczy, emocjonalny i społeczny dzieci.
Poziom kształcenia | Jendolite studia magisterskie |
Profil kształcenia | praktyczny |
Przyporzadkowanie kierunku studiów do obszaru lub obszarów kształcenia oraz procentowy udział liczby punktów ECTS dla poszczególnych obszarów kształcenia w liczbie punktów ECTS koniecznej do uzyskania kwalifikacji odpowiadających poziomów i efektów uczenia się | - Obszar nauk społecznych - 70% - Obszar nauk humanistycznych - 30% |
Wskazanie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych lub dziedzin sztuki i dyscyplin artystycznych, do których odnoszą się efekty uczelnia się | Obszary kształcenia : - obszar nauk społecznych - obszar nauk humanistcznych Dziedziny nauki : -dziedzina nauk społecznych, -dziedzina nauk humanistycznych Dziedzina wiodąca - dziedzina nauk społecznych Dyscypliny wynikające z nauk społecznych :
Dyscyplina wiodąca - pedagogika
|
Tytuł naukwy nadawany absolwentom | Magister |
Misja kształcenia na kierunku pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna uwzględnia związek naukowego i praktycznego przygotowania absolwentów do wykonywania zawodu nauczyciela, umożliwia wszechstronny rozwój studentów oraz motywuje ich do samodzielnego rozwoju. Poprzez swoją działalność oraz działalność absolwentów i wdrożony system Krajowych Ram Kwalifikacji, misją Uczelni i Wydziału jest również uczestnictwo w dokonywaniu zmian oblicza lokalnych środowisk i regionu, jako równorzędny partner o znaczeniu lokalnym i regionalnym.
Naszym celem jest:
- wyposażenie studentów w wiedzę pedagogiczną, psychologiczną, filozoficzną i aksjologiczną wspomagającą rozumienie procesów rozwoju, socjalizacji, wychowania i nauczania/uczenia się, wykorzystywaną w codziennej pracy nauczycielskiej do efektywnego organizowania i wspierania integralnego rozwoju dziecka/ucznia oraz udzielania pomocy rodzicom/opiekunom w wychowaniu dziecka,
- kształtowanie umiejętności personalizowania procesu kształcenia i wychowania w zależności od zdiagnozowanych zróżnicowanych potrzeb i możliwości dzieci/uczniów oraz wykorzystywanie w kreowanych sytuacjach edukacyjnych potocznej wiedzy dziecka/ucznia,
- przygotowanie do efektywnego realizowania wyzwań zawodowych (dydaktycznych, wychowawczych oraz opiekuńczych) w zmieniającej się rzeczywistości szkolnej i pozaszkolnej/przedszkolnej i pozaprzedszkolnej,
- rozwijanie wrażliwości etycznej, empatii, otwartości, refleksyjności oraz postawy prospołecznej i poczucia odpowiedzialności za własny rozwój zawodowy, integralny rozwój uczniów i podejmowane działania pedagogiczne,
W zakresie własnego rozwoju studenta, studia pozwolą na wykształcenie tzw. reflesyjnego praktyka, który będzie w stanie analizować i oceniać prawidłowości oraz poziom skuteczności własnych działań dydaktycznych, wychowawczych, opiekuńczych i ustalać obszary wymagające modyfikacji i ciągłego doskonalenia swojej pracy.
PEDAGOGIKA PRZEDSZKOLNA I WCZESNOSZKOLNA
(JEDNOLITE STUDIA MAGISTERSKIE)
W obecnym systemie szkolnictwa wyższego, studia na poziomie jednolitych studiów magisterskich to jedyna forma zdobycia uprawnień nauczycielskich w zakresie edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej!
Czas trwania: 10 semestrów (5 lat)
Poziom kształcenia: jednolite studia magisterskie
Forma kształcenia: studia stacjonarne
Profil kształcenia: praktyczny
Uzyskany tytuł: magister
MOŻLIWOŚĆ PODJĘCIA DALSZEGO KSZTAŁCENIA
Studia podyplomowe i studia doktoranckie
PERSPEKTYWY ZAWODOWE
Absolwent kierunku Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna jest przygotowany do wykonywania zawodu nauczyciela wychowania przedszkolnego i zawodu nauczyciela edukacji wczesnoszkolnej – w klasach I-III szkoły podstawowej. Może podjąć pracę w:
- przedszkolach, w tym z oddziałami integracyjnymi i specjalnymi
- punktach przedszkolnych
- klasach I-III szkoły podstawowej, w tym integracyjnych
- klasach I-III w szkołach specjalnych
- poradniach psychologiczno-pedagogicznych
- placówkach oświatowo-wychowawczych
- domach dziecka
Kompetencje absolwentów kierunku stwarzają również możliwości zatrudnienia w charakterze nauczycieli w świetlicy szkolnej, w szkołach funkcjonujących na terenie szpitala i sanatorium, w ramach edukacji domowej i nauczania indywidualnego lub indywidualnej praktyki edukacyjnej.
ZAJĘCIA PRAKTYCZNE I PRAKTYKI ZAWODOWE
Praktyki i zajęcia praktyczne są realizowane w publicznych i niepublicznych przedszkolach i szkołach podstawowych, w tym z oddziałami integracyjnymi, poradniach psychologiczno-pedagogicznych, specjalnych ośrodkach szkolno-wychowawczych, w innych placówkach opiekuńczo-wychowawczych