Celem zajęć prowadzonych przez mgr Agnieszkę Kuskowską było zwrócenie uwagi dzieci na własny język ojczysty. Uświadomienie sobie tego, że mimo, iż znamy go od urodzenia, to warto go rozwijać, wzbogacać oraz dbać o staranność i dokładność w wyrażaniu myśli. Dzieci zachęcane były więc do dbania o słownictwo, gramatykę oraz stronę artykulacyjną swoich wypowiedzi.
W trakcie zajęć dzieci:
- ćwiczyły słuch fizyczny i fonematyczny m.in. odgadywały do kogo, czego należą usłyszane odgłosy, poszukiwały ukrytych dźwięczących przedmiotów, bawiły się w głuchy telefon;
- wykonywały ćwiczenia relaksacyjne, dużej i małej motoryki;
- wykonywały ćwiczenia aparatu artykulacyjnego np. parskały, cmokały, oblizywały górną i dolną wargę, kląskały językiem, strzelały z języka;
- wykonywały ćwiczenia oddechowe m.in. dmuchały na wiatraczki, piórka, zdmuchiwały świeczki, robiły bańki mydlane;
- uczestniczyły w różnorodnych zabawach językowych m.in. odszukiwały jakie słowo ukryło się w innym słowie np. zlew- lew; dopasowywały do ludzkich zachowań, ludzkiego wyglądu nazwy zwierząt np. pracowity jak mrówka, uparty jak osioł, głodny jak wilk; łączyły w pary przedmioty o takiej samej nazwie, ale różnym znaczeniu np. pilot (człowiek) – pilot (do telewizora);
- łamały sobie języki powtarzając trudne słowa, zwroty, zdania np. W czasie suszy szosa sucha, suchą szosą Sasza szedł. Lojalna Jola, Jola lojalna. Czubaty strzyżyk w czystej czapeczce z Tczewa do Tczowa toczył kuleczkę.
- grały w gry planszowe rozwijające język polski.